Jak se peče sprint.. 1. díl

Ku příležitosti 25 let mých srdečních závodů – Pěkných prázdnin, jsem se rozhodl popsat v cyklu „Příběhy dvou P“ blogovými články svou pořadatelskou kariéru, aneb jak jsem to z výběrčího parkovného dotáhl až na ředitele závodů a zase zpátky. Teď ve vyprávění o své pořadatelské kariéře trochu přeskočím a vrátím se v něm ke svému zatím největšímu závodu, který jsem pořádal – Mistrovství Evropy v orientačním běhu, které v květnu roku 2016 hostila Česká republika, konkrétně město Jeseník a kde vývoj mé „kariéry“ nabral také dost strmý spád. Na rozdíl od PP ale jenom ve třech letech.

V prvním díle mé další blogerské miniserie o pořádání ME se zaměřím na kvalifikaci sprintu.

Od konce

Ale pojďme si to všechno říci hezky od konce. EOC 2016 se myslím vydařil po všech stránkách. Zapojení mé osoby a úbytek sil byl nakonec oproti očekávání enormní, ale tolik oblíbená euforie a pocit dobře odvedené práce se dostavil v plné míře a to je hlavní. Byla to naprosto skvělá zkušenost a bylo mi ctí se na této akci takto významnou měrou celé 3 roky podílet. Díky moc všem! A pro navození té správné atmošky si můžete pustit shrnující videjko.

Aréna mého finálového závodu ve sprintu - 22.5.2016

Aréna mého finálového závodu ve sprintu – 22.5.2016 (Foto: EOC2016)

A teď od začátku

Píše se září, léta páně 2013. Kotlářka pořádá Béčka a komentátor Aljoša si ke svému stanovišti volá mou maličkost. Česká republika získala pořadatelství ME 2016, byla mi nabídnuta stavba tratí. Vypadá to na middle. Picánek by mohl stavět finále a já kvalifikaci. Beru si čas na rozmyšlenou, ale vesměs jsem se právě rozhodl a nabídku přijal. Tratě stavím moc rád a tohle bude zkušenost k nezaplacení, navíc je to přeci za taak dlouho.. Chvíli na to jsem vystartoval na klasickou trať Kokořínskem, vyhodil si kotník a odstartoval svůj začátek závodnického konce. A konec pořadatelského začátku..

O mně, beze mně a o sprintu

Vypadalo to na middle na Příčné hoře, kde byl kdysi jeden z mých prvních mistráků na krátké. Je to sice daleko, ale docela jsem se začínal těšit. Jenže za pár týdnů zvoní telefon, že bylo rozhodnuto, že stavím kvalifikaci sprintu v Lázních Jeseník. Picánek díky povedenému MČR vyhrál štafety a middle získal Kuba Weiner (o middlu napsal detailně na svém blogu), který se štafet naopak rád zbavil. Já takový sprinter a budu stavět sprint. No to je gól. Ale vlastně jsem se na tu výzvu docela těšil, stavěl jsem dva roky po sobě oblastní mistrák a nějaké ME už přeci nemůže být o moc těžší. Alespoň závodníků to tedy běží o dost méně.

Lázně nebo město?

Jako prostor kvalifikace mi byl přidělen prostor Lázní Jeseník. Hned na podzim 2013 jsem využil příležitosti na akci ve Stříbrnicích a jal se terén navštívit. Nastudoval jsem letecké snímky a vyrazil na obhlídku. Zatímco z map a snímků mi to přišlo celkem maličké a o ničem, čím více jsem šmejdil uličkama a zákoutíma kolem lázeňských domů, tím víc jsem tomuto prostoru přicházel na chuť, až jsem si ho oblíbil. Už při první návštěvě jsem věděl, kde budou kontroly a co musím využít, doma jsem si udělal z dostupných podkladů a znalostí mapku a mohl připravovat koncepce. V tom přišel další telefonát, že se musí kvůli televizní atraktivitě přehodit prostor kvalifikace a finále, které měl stavět Štěpán. Chvíli jsem to rozdýchával, potom jsme si ale poslušně vyměnili připravené podklady a upřel jsem své snažení k prostoru města Jeseník. Vzhledem k tomu, že měl Štěpán výborně připravené mapky, první koncepce se črtaly vlastně docela jednodušše.

Sprint Q ještě v Lázních, varianta 1 (podzim 2013)

Sprint Q ještě v Lázních, varianta 1 (podzim 2013)

 

Sprint Q ještě v Lázních, varianta 2 (podzim 2013)

Sprint Q ještě v Lázních, varianta 2 (podzim 2013)

Nemocnice nebo Smetanovy sady?

Po přesunu dolů do města Jeseník jsem řešil víceméně pouze jednu zásadní otázku. Střed města byl celkem jasně definovaný, uzavřený ze všech stran hlavní silnicí, závodníci budou vědět, že aréna je na náměstí a nebude tak těžké uhodnout koncepci tratí. Jediné, co nebylo jasné a co by mohlo být až do vydání Bulletinu 3 překvapením, bylo umístění startu, a tím dvě varianty úvodu tratí. Od začátku jsem se přikláněl ke startu v parku, ve Smetanových sadech, kde nakonec i skutečně byl. Nicméně chvíli hrála svou roli i varianta se startem u koupaliště a úvodem v areálu nemocnice, ale tuto jsem brzy z estetického a organizačního hlediska zavrhl a zadal mapování centra města + Smetanových sadů. Připravil jsem si celkem ložené koncepce a myšlenky a práci jsem mohl skoro na rok a půl přerušit, než bude mapa, protože teď už nebylo moc co řešit.

Chvíli jsem zvažoval koncepci se startem u koupaliště a úvodem v areálu nemocnice, nakonec jsem ji zavrhl. (zima 2014)

Chvíli jsem zvažoval koncepci se startem u koupaliště a úvodem v areálu nemocnice, nakonec jsem ji zavrhl. (zima 2014)

Koncepce Sprint Q ve městě Jeseník (zima 2014)Koncepce Sprint Q ve městě Jeseník (zima 2014)

Když potká šváb švába..

První verzi mapy jsem dostal někdy v létě roku 2015, tedy necelý rok před závodem, připravenou a na místě vymyšlenou koncepci jsem už víceméně zachoval, pošteloval kontroly a hlavně se snažil co nejlépe vyměřit a vymyslet dlouhé postupy, které jsem plánoval celkem dva. Od začátku jsem přemýšlel o postavení nebo nepostavení umělých plotů (tzv. švábů, jak říká Mráz). Rozhodně jsem nechtěl stavět žádný labyrint, ale prostor si tak trochu říkal o lehké vylepšení a o nějaký moment překvapení, který se tímto dá dobře získat, ikdyž je jasné, že o tom stejně každý závodník věděl. Ale zase loni na MS bylo největším překvapením, že tam na trati vlastně žádný umělý plot nebyl.

Plotama bylo nutné šetřit. Jednak kvůli finanční náročnosti a druhak také kvůli náročnosti organizační, což se posléze ukázalo jako velmi opodstatněné. I proto jsem je chtěl využít tak, aby měly opravdu smysl a přínos. Aby to nebylo opět jenom kvůli volbě zprava nebo zleva, ale aby mi pomohly vytvořit komplexnější volby o několika variantách. Snad se to i povedlo.

Finální tratě kvalifikace sprintu ME - rozběhy kategorie mužů

Finální tratě kvalifikace sprintu ME – rozběhy kategorie mužů

 

Finální tratě

Finální tratě kvalifikace sprintu ME – rozběhy kategorie žen

Zkrať to!

Píše se podzim 2015, do závodů zbývá něco málo přes půl roku a my prezentujeme finální tratě kontrolorům z IOF. Hezké, ale dlouhé slyším verdikt. Tak zkracuji. Hezké, ale pořád dlouhé. Tlačí mě do 11:30-12 minut, já bojuji spíše za 13. Věřím, že pánové to stihnou za 12:30 a dámy za 13:30. Krásně promyšlená smyčka v parku ale stejně bere za své a celé ántré v parku se tímto stává celkem zbytečné, ale co se dá dělat, ve městě to už moc není kde zkracovat. Veškeré pokusy o smyčku v závěru před sběrkou padly. I tak jsem musel provést několik zásahů i do „městské“ části a přišel o některé geniálně „rozfarstované“ postupy tak, aby každý rozběh měl vždy výhodnější jinou variantu. Ale ve většině případů se mi to snad podařilo zachovat.

Dalším aspektem, který výrazně ovlivňoval tratě byla živá mapa. Za půl roku od první verze nám postavili nové parkoviště, oplotili školní zahradu, obohatili několik ulic o ostrůvky a nové parkovací plochy, vykácely několik keřů a těsně před závodem na náměstí postavili boudy pro trhovce. Když týden před závodem jsem v šílené bouřce a krupobití pod přístřeškem na popelnice zakresloval do mapy poslední aktuální změny za posledních pár týdnů, nevěřil jsem už ani, že to do ME vydrží a žádný objekt kontroly mi nevykácí. Naštěstí mapa vydržela. Ale o tom více až v dalším díle.

A jaká tedy byla trať?

Taková, jakou jsem ji chtěl. Ale měli soudruzi samozřejmě pravdu. 13:05, 13:10, 13:10. To jsou vítězné časy mužských rozběhů. Bylo to o fous pomalejší, ikdyž tady přesně na směrný čas. Dámy byly ovšem opravdu o minutku pomalejší, takže tam už to bylo vidět více. No kdyby mi někdo řekl, že to budou chodit pomaleji než finále, asi bych mu nevěřil, ale o tom také až příště.

A hodnocení? „Očekávané“, „pěkné“, „rychlé“, „fyzické“, „dobré na kvalifikaci“. Bohužel byla to právě jenom kvalifikace, a tak se toho o těchto tratích moc nenamluvilo, nenahodnotilo, nemáme ani záznam z GPS trackingu, který mohl být velmi zajímavý. Škoda. Celé mediální vyznění závodu se bohužel neslo okolo českých mužů, kteří různě povynechávali kontroly nebo orazili jiné a udělali si v Jeseníku diskotéku o týden dříve. Tratě tomu bohužel v jednom místě trochu napomohly, ale nebylo to nic vyloženě nachytávacího a vše podle pravidel. Navíc keř jako prase a kámen jsou dost rozdílné objekty, bohužel.

Tak takhle jsem upekl kvalifikaci sprintu ME. Že to byla brnkačka? Vlastně docela byla, hned z první koncepce vznikly tratě. I tak je za tím ale hodně práce, vyměřování a ladění, aby každý jednotlivý postup byl ideální, ale když stavíte jenom 6 tratí, tak je to opravdu celkem brnkačka, ale když si k tomu přiberete ještě finále a kočírování vývoje všech ostatních tratí, tak to zase taková brnkačka není, ale nepředbíhejme. Na mapě tedy závod máme, ale to horší teprve mělo přijít. Uspořádat ho!

 

Odkaz na 2. díl (až vyjde)

Připomeňte si výsledky a prohlédněte mapy všech kategorií sprintu Q!

 

 

Zanechat Odpověď

